Ze duiken af en toe op in de media, maar het gaat al lang niet meer over incidenten. Advocaten hebben steeds vaker te maken met dreiging en verbaal en fysiek geweld, blijkt uit een onderzoek van het Advocatenblad. Maar erover praten? “Een advocaat is geen watje.”
In Security Professionals (april 2016) worden 5 gouden tips genoemd
Agressie en geweld tegen advocaten komt vaak voor, blijkt uit een enquête van het Advocatenblad. Hoewel agressie niet uit te bannen is, kun je het wel beheersbaar maken, stellen de advocaten. Wat kun je doen? “Luisteren helpt. Maar een kantoor beter beveiligen ook.”
- Volg een agressietraining
Wanneer moet je een cliënt laten schelden, en wanneer moet je ingrijpen? Als je die grenzen niet zo goed weet, kun je veel hebben aan training, vertelt Claudia Mies (Mies & Partners) in het artikel van het Advocatenblad. “Ook advocaten die sterk vanuit de inhoud reageren, kunnen er hun voordeel mee doen. Soms voelt de cliënt zich niet begrepen als het meer over de interpretatie van een wet dan over de onderliggende emoties gaat, waardoor een cliënt nog bozer wordt.”
- Werk holistisch
Personen- en familierechtadvocaat Petra Slingenberg ontwikkelde een eenjarige Holistic Law Practice. Deze opleiding richt zich naast het juridische probleem ook op de hele situatie waarin een cliënt zit. De advocaat werkt hierin nauw samen met artsen, leraren, psychologen en mediators. Kort gezegd leren advocaten in de opleiding heel goed naar hun cliënten luisteren.
- Wees realistisch
“Geef cliënten geen valse hoop”, stelt strafrechtadvocaat Peter Plasman in het Advocatenblad. “Dan worden ze agressief. Altijd eerlijk en realistisch zijn en vraag geen torenhoge beloningen. Het bijeffect is de gedachte dat er wel iets te ritselen valt.”
- Maak met collega’s een agressiebeleid
Advocatenkantoren kunnen gezamenlijk een agressiebeleid maken. Met de collega’s denk je na over protocollen in geval van ‘wat pikken we en wat niet’? En wanneer waarschuw je iemand? Kun je wegkomen uit een ruimte als iemand fysiek agressief wordt? Een protocol kan rust bieden.
- Beveilig het kantoor
Beveilig het fysieke pand goed zodat agressieve cliënten geen stenen door de ruiten kunnen gooien: stel een sluistoegang in of laat dubbele beglazing plaatsen.