Fysiek Veilig, wat houdt dat in?
Zijn verdedigingstechnieken verantwoord in een programma ‘omgaan met agressie’?
Twee jaar geleden hebben enkele van onze trainers en acteurs zich bekwaamd in Krav Maga, een Israëlisch zelfverdedigingssysteem. Na afloop van de cursus, veel blauwe plekken en een zweepslag later, was ons duidelijk dat deze techniek ons wel wat te bieden heeft.
‘Fysiek Veilig’ leert deelnemers in agressieve incidenten met klanten steviger in hun schoenen te staan, niet alleen verbaal, maar ook fysiek. Deelnemers leren allereerst de fysieke confrontatie zoveel mogelijk te vermijden. Dat lijkt eenvoudig, maar heeft veel te maken met de positiekeuze in de ruimte: Waar ga je staan en waar beweeg je naar toe, weet dat je soms iets vervelends moet incasseren, zowel verbaal als fysiek. Leer je los te maken uit de meest voorkomende grepen. Hier helpt een grondige kennis van Judo en Jiujitsu om te komen tot een logisch geheel van bewegingen die makkelijk zijn uit te voeren en te onthouden. De deelnemers kunnen nu zowel fysieke technieken toepassen als hun verbale technieken inzetten om een agressor op afstand te houden. Tenslotte komen enkele noodsituaties aan bod en situaties waarin men samen met een collega een agressor benadert.
De reacties van deelnemers zijn overweldigend en opvallend is dat het werken aan fysieke veiligheid een grote impact heeft op de uitvoering van de verbale technieken. Wat deelnemers enkele uren voor de module nog lastig vonden om tegen een klant te zeggen, is na afloop van de module ‘Fysiek Veilig’ een eenvoudige opgave geworden.
Wij zijn er gelukkig mee dat het ons is gelukt om dit thema voor onze opdrachtgevers in een acceptabele vorm te gieten zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de inhoud. De evaluatieresultaten van de eerste banken die de training hebben laten uitvoeren, laten een waardering zien van een 8,9.
Sommige banken overwegen om agressieteams in te stellen die gealarmeerd kunnen worden vanuit de bankhal. Als deze teams gezamenlijk de trainingen ‘Omgaan met verbale agressie’ en ‘Fysiek veilig’ volgen, ontwikkelt zich een intelligente aanpak van verbale agressie en een veilige assertieve benadering van fysiek gewelddadige klanten. Door samen te trainen leert het team op elkaar te vertrouwen en worden papieren afspraken daadwerkelijke gemeenschappelijke uitgangspunten.
Trainingsduur: 1 dagdeel.
Voorbereiding deelnemers: geen
Eerder gevolgde training: ‘Omgaan met verbale agressie’ (SOK731) of vergelijkbaar