Een onderzoek naar het versterken van de bereidheid van ambtenaren om agressie en geweld te melden en te registreren
Overheidsmedewerkers krijgen steeds vaker met problematische gedragingen van burgers te maken. Zo kunnen burgers agressief gedrag vertonen (verbaal of fysiek) of een ambtenaar intimideren. De recente monitor Integriteit en Veiligheid van I&O Research (2022)1 laat zien dat van de ambtenaren die contact hebben met burgers, 33% in het afgelopen jaar te maken heeft gehad met een vorm van agressie, bedreiging of intimidatie. Deze monitor laat ook zien dat 79% van de overheidsmedewerkers die werden geconfronteerd met agressie of geweld het incident besproken hebben op het werk. Echter, acht op de tien van deze medewerkers hebben het incident vervolgens niet geregistreerd of weten niet of dit is gebeurd. Er valt dus nog veel te winnen op het gebied van registreren.
In dit rapport maken we waar mogelijk een onderscheid tussen melden en registreren. Met melden bedoelen we de melding van een incident bij een hiervoor bedoeld persoon, zoals een leidinggevende. Met registreren bedoelen we het vastleggen van een incident in een registratiesysteem.
Hoewel de meeste medewerkers een incident wel bespreken met iemand op de werkvloer, is er nog wel verbetering mogelijk in het doen van een formele melding en de daarbij behorende registratie. Dit vraagt om structurele en programmatische aandacht, waarbij herhaaldelijk wordt ingezet op verschillende bepalende factoren, zoals een laagdrempelig registratiesysteem, een veilig meldproces en duidelijke voordelen voor de melder.