Michel: “We verwachtten dat de veranderingen die we het afgelopen jaar moesten doorvoeren weerstand zouden oproepen bij zowel particuliere klanten als ondernemers. Nadat we de laatste jaren al vestigingen hadden gesloten, hebben we de overgebleven vestigingen nu nog eens gespiegeld (regionaal de ene vestiging in de ochtend open en de andere in de middag – HK) en moesten we een aantal geldautomaten met bovenbewoning weghalen. Omdat onze adviseurs soms zó goed snappen wat klanten daarvan vinden, waren we bang dat ze het nieuwe beleid moeilijk voor hun rekening zouden durven nemen. Daarom hebben we in overleg met A&O groep in de training flink aandacht besteed aan wat we hierover uitleggen. Dat leverde veel bruikbare tips op (wat zeg je wel en wat zeg je niet? en hoe zeg je dat?), maar het was vooral ook goed om in onze groep het besef te kweken dat we geen slachtofferrol moeten aannemen maar juist een voldoende dominante en overtuigende manier van toelichten moeten oefenen: een uitleg die klinkt als een klok. Uiteraard hebben we meer gedaan dan de collega’s trainen. We zijn actief op zoek gegaan naar de specifieke groepen waar we weerstand verwachtten, zoals de ouderenorganisaties en de ondernemers in de verschillende kernen. De informatiesets en het vooroverleg dat we hebben gevoerd, waarin we net als in de training niet alleen aandacht besteed hebben aan wát er gaat veranderen maar vooral ook waaróm we dat doen, hebben enorm veel effect gehad. Iemand zei: “het feit dat u me belt, maakt dat u al met 1-0 voor staat”.”
Renate: “We hebben in de training ook flink aandacht besteed aan de klanten die soms uit hun plaat gaan als de CDS weer eens in storing is. Waar we soms geneigd waren om mee te gaan in het commentaar van de klant (“het is inderdaad een rotapparaat”) draaide we dat in de training om. “Ik snap dat u boos bent, zeker als het u vaker is overkomen. Die automaten zijn echter niet slecht maar het kost ons moeite om klanten te leren er zorgvuldig mee om te gaan. De automaat moet ‘echt’ geld van vals geld onderscheiden en loopt vast als klanten er dingen in stoppen die hij niet kan verwerken. Wist u dat zeker twee derde van de storingen het gevolg zijn van vreemde papiertjes, paperclips, supermarktmuntjes, kauwgom e.d. Kijkt u maar.” Dat ‘kijkt u maar’ kan nu ook want ongeveer gelijk met de training hebben we bij elke CDS zo’n CDS zuil geplaatst waarin we laten zien welke rotzooi klanten erin gooien.”
Michel: “En omdat we ook nog op een paar plekken de geldautomaten hebben ont-dubbeld (van twee naar een per vestiging – HK) hebben we flink wat aandacht besteed aan de afspraken met GSN, met name over de beschikbare coupures. Ook dat heeft absoluut bijgedragen aan de relatieve rust waarmee e.e.a. is verlopen.”
Michel: “In de voorbereiding van de training hebben we met de trainer een videoclipje gemaakt over ‘Een uitleg die klinkt als een Klok’. Onze manager en ikzelf en ook onze communicatieadviseur hebben ‘op camera’ pogingen gedaan deze moeilijke veranderingen kort en krachtig uit te leggen en de trainer hielp ons die uitleg steeds wat aan te scherpen. En dat filmpje keken de collega’s met nog wat andere clipjes in de voorbereiding van de training. Hiermee hebben wij ons ook in zekere mate kwetsbaar opgesteld en dat heeft zeker bijgedragen aan het gevoel dat we er samen voor staan. Dat wij niet aan de zijlijn blijven zeggen hoe zij het moeten doen.”
En dan de niet onbelangrijke vraag: heeft de training geholpen?
Renate: “Ik heb het gevoel dat het gedoe over spiegelen en ontdubbelen en ook over de CDS wel meevalt tegenwoordig. Of dat ook overeenkomt met de feiten weet ik niet.”
Michel: “Over de verminderde openingstijden hebben we echt veel minder commentaar gehad dan we hadden verwacht. Daar is de combinatie van vroegtijdig informeren en zowel van te voren als in de bankhal ook uitleggen waaróm we dit doen, zeker effectief geweest. En over die CDS-en… dat is wel aardig. In informatie van GSN zie ik dat we vóór de training en de zuilen in 8 weken CDS 62 storingen hadden waarvan er 32, dus 52%, werd veroorzaakt door ‘rotzooi’ die door klanten in de CDS werd gestopt. Tussen 1 december en 15 januari (twee weken korter) waren er 48 storingen waarvan er 32, dus 67%, door rotzooi werd veroorzaakt. Deze uitkomst verrast me wel. Het aantal storingen loopt niet echt terug, terwijl we dat gevoel wel hebben. Misschien hebben we er minder last van omdat we er, mede door de training, allemaal een stuk steviger instaan.”
Tenslotte
Michel: “De vijf a zes duizend euro die de training ons gekost heeft (er zijn 32 adviseurs getraind), is het zeker waard. De handvatten zijn bruikbaar in de praktijk en dit soort training gaat niet alleen over agressie maar sluit naadloos aan bij onze inspanningen om de klanttevredenheid zo hoog mogelijk te houden, ook bij moeilijke veranderingen.”