Interventieteams bij gemeenten en banken
Veel organisaties worden duidelijker in het stellen van grenzen aan hun klanten. Men accepteert geen dreigementen en intimidatie en als de medewerkers er zelf niet meer uitkomen kunnen ze zgn. interventieteams inschakelen.
Wat is een interventieteam?
Interventieteams kunnen snel, soms binnen een minuut, de medewerker in het nauw bijstaan en de agressieve klant naar buiten begeleiden of de politie inschakelen als dat niet lukt. Leden van Interventieteams hebben een verantwoordelijke taak, maar tegelijkertijd lopen ze zelf ook risico. Toepassing van geweld naar de agressor kan leiden tot aangifte tegen de leden van het team, maar onvoldoende weerbaarheid kan leiden tot schade door fysieke agressie van de klant.
Interventieteams moeten leren de verschillende stadia van escalatie te herkennen en daar adequaat op in te spelen. Bovenaan echter staat dat ze helder moeten hebben wat hun doel is en op welke manier dat ze dat in samenwerking realiseren. Goede training leidt tot effectief optreden. Het is niet ondenkbaar dat de politie lokaal eisen gaat stellen aan grotere organisaties om getrainde interventieteams op te zetten. In de horeca in grotere steden is een goed opgeleide sfeerbewaker/gastheer/portier een voorwaarde om later open te blijven. Beschikt de gelegenheid over deze sfeerbewaker dan krijgen ze een direct nummer om de politie in te schakelen als de sfeerbewaker het zelf niet meer aan kan.
Op deze manier wil de overheid dat organisaties meer eigen verantwoordelijkheid nemen.
Wij trainen interventieteams bij gemeenten en banken. Korte trainingen die regelmatig worden herhaald zijn heel effectief terwijl de kosten beperkt blijven en het tijdsbeslag minimaal is (een avond per jaar). Op deze manier nemen organisaties hun eigen verantwoordelijkheid en verhogen zij de weerbaarheid van hun eigen medewerkers.